Jeg elsker de skiftende årstider 🙂 Hver årstid har nemlig noget helt fantastisk at byde på. Sensommeren byder bl.a. på skønne smagfulde, vitaminrige og saftige blommer. Små sundhedsbomber med stor fornøjelse.

Blommer er rige på vitaminer og antioxidanter, der styrker vores immunforsvar og beskytter vores celler. De kan derfor bl.a. tilskrives en stor forebyggende effekt over for flere forskellige kræfttyper. Så selvom der ikke findes en direkte kur mod kræft, kan denne lille lækkerbisken, ihvertfald bidrage med et særdeles godt antioxidativt forsvar.

Blommer indeholder især mange A-vitaminer, der bl.a. har stor betydning for vores slimhinder, hud, hår, negle, øjne og hormonbalance.

Apropos slimhinder, så bliver fænomenet “utætte tarme”  mere og mere (aner)kendt og flere begynder at interessere sig for det. Det er i korte træk vores tarmslimhinder der er blevet utætte og derved kan store og svært nedebrydelige, samt uønskede partikler frit passere igennem. Det kan på sigt skabe uhensigtmæssige problemstillinger som allergi, svækket immunforsvar, fordøjelses problemer, hovedpine og meget mere. “Utætte tarme” er IKKE noget vi bare skal lære at leve med, nej vi kan og skal gøre noget ved det. Og det bringer mig tilbage til blommen 🙂 for med dens høje indehold af netop A-vitamin, er den guf for dine slimhinder.

Som om det ikke er nok, indeholder blommer faktisk også mange fibre. Fibre er en vigtig del af vores kost, da de bidrager til en optimal fordøjelse og udskillelse af affaldsstoffer. Kroppens affaldsstoffer binder sig netop til fibre og bliver på den måde ført ud af kroppen med afføringen. Samtidig styrker de selve fordøjelsen og forhindre symptomer som forstoppelse og besværet fordøjelse. Dette er blot nogle af fordelene ved blommer, så det KAN godt være super lækkert at spise sundt 🙂