-Ja det er et af de spørgsmål jeg ofte får, selvfølgelig efterfulgt af: “hvad skal jeg spise?” Og lad mig være 100 % ærlig, hvis jeg havde en nem og hurtig løsning på problemet, sad jeg sandsynligvis på en strand i Caribien i skrivende stund.

Svaret er dog enkelt: “du skal spise sundt og varierende, undgå sukker og stimulanser, sove godt om natten og omgiv dig med energigivende og positive mennesker!” Simpelt og ligetil!

Og så alligevel ikke, for hvorfor er det, at det er så svært? Jeg har ikke mødt et eneste menneske, der ikke godt var klar over svaret. Men alligevel opfatter vi det som en umulighed og render forgæves rundt og leder efter det sted, hvor gæret er lavest, i håbet om at finde en nem løsning.

“Jamen Signe er du da aldrig træt” jo for pokker, det er jeg tit 🙂 Men jeg er også meget bevist om det og er med årene, blevet bedre til at mærke efter og gøre noget ved det. Det skylder jeg min familie, for helt ærlig, så findes der vist ikke noget værre end en træt mor!

Faktisk kan jeg fortælle en lille sød historie: Opstarten af SANDkost var lidt hektisk og jeg havde mange bolde i luften, samtidig med familie, arbejde og hvad der nu høre til. I den periode var jeg meget træt, så en morgen jeg stod op, lå der en lille seddel på bordet fra min mand: “måske skulle du prøve at kontakte hende her!” ved siden af sedlen lå mit visitkort 🙂

For nogle kræver det blot småjusteringer af daglige rutiner, hvorimod det for andre kræver en total omlægning af livsstil. Er det nemt? nej! på ingen måde. Vaner er svære at bryde og det er den største udfordring, derfor ville det da også være meget nemmere, hvis vi bare kunne tage en pille imod træthed.

“Jamen hvorfor er vi trætte?” Det kan der være rigtig mange forklaringer på, men skal jeg komme med et hurtigt og generelt svar, vil det være: “mangel og ubalance.” Det kan være en mangel på vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, god søvn, ubalanceret hormoner, ustabilt blodsukker og meget mere. Disse mangler og ubalancer er ofte resultatet af en uhensigtsmæssig livsstil.

En af de store syndere er, ikke overraskende, stress. En længerevarende overproduktion af kortisol (vores stresshormon) kan på sigt have en stor negativ indflydelse på vores energiniveau. I den forbindelse giver det god mening, at gentage et lille afsnit fra mit oplæg “Når stress bliver usundt”

Udover at lave rav i utrolig mange hormonprocesser, dræner stress ligeledes kroppen for store mængder af vitaminer og mineraler. Det kan på sigt skabe betydelige mangler og derved starte en lavine af mangel symptomer. Her kan jeg nævne at binyrerne bl.a. bruger store mængder af C-vitamin, til at producere kortisol. Så når der til produktionen af kortisol, bliver brugt store mængder af bl.a. C-vitamin, samtidig med at kortisol hæmmer den generelle optagelse af vitaminer og mineraler, er det jo ikke så mærkeligt, at vi oplever symptomer på vitamin og mineralmangle! Ved C-vitamin mangel kan vi opleve symptomer som, træthed, udmattelse, søvnbesvær, hyppige forkølelser, hårtab, blå mærker, dårlig sårheling m.fl. Men ved længere tids stresspåvirkning er der jo ikke kun tale om mangel på C-vitaminer, nej der vil være tale om mangel på hele “vitaminpillen”.

For nogle er trætheden en forbipasserende fase, der kan skyldes travlhed på job, umulige unger eller andre af livets små udfordringer. Men for nogle bliver trætheden en livstilstand og dermed en potentielt helbredsrisiko. Vedvarende mangler og ubalancer kan sætte vigtige funktioner ud af spil og dermed øge risikoen for alvorlige sygdomme.

Hvad er løsningen? Fokuser på det positive i hverdagen og støt kroppen med en sund og nærende kost, fyldt med nyttige vitaminer, mineraler og fedtstoffer. Det er ligeledes vigtigt at vi lytter til vores krop, signalerne på ubalancer og mangler, har ofte været der længe, før vi reagere. Når bilen pludselig larmer eller lugter, kører vi den straks på værksted! Men når kroppen “larmer” ignorere vi den og ser tiden an. Helt tosset og paradoksal, hvis du spørger mig. Vær god ved dig selv og pas på din krop, så skal din krop nok passe på dig.

Signe Sandfeld

 

Kategorier: Sundhed