De findes overalt, de fantastiske små mørkerøde bær.

De signalere måske enden på sommeren, men for mig, minder de mig også om min barndom, hvor der ofte blev kogt hyldebærsaft til de kolde efterårs måneder. Jeg har igennem årene, slubret mange portioner hyldebærsuppe med knuste tvebakker i mig og når det skulle være ekstra lækket, også en klat flødeskum 🙂

Det er sikkert helt unødvendigt, at fortælle jer hvor MEGA sunde de er, for det kan man næsten se på dem. De nærmest strutter af sundhed, med deres mørke farve og store klaser af spændstige små bær. Desuden har vi nok også alle hørt en mor eller mormor sige: “forkølelse skal kureres med en varm kop hyldebærsuppe”

Hvad er det så, der gør disse bær så fantastiske sunde? Ja hvor skal jeg begynde?

De er smækfyldt med vitaminer og antioxidanter, der beskytter og styrker dit immunforsvar. Beta-caroten er et af de (pro)vitaminer vi bl.a. finder i hyldebær. Beta-caroten er et forstadie til A-vitamin, det vil sige at det omdannes til A-vitamin i vores krop. Beta-caroten er en effektiv antioxidant, der beskytter vores celler, imod ødelæggende frie radikaler og styrker vores modstandskræft overfor alle former for infektioner (så mormor havde ret 🙂 ). Derudover styrker A-vitamin vores øjne, hud, hår og ej at forglemme vores slimhinder! Men nok “vigtigst” af alt, udskyder A-vitamin aldringsprocessen og hvem vil ikke gerne aldres med ynde 😉

Udover beta-caroten, er der også et stort indhold af folat i hyldebær. Folat tilhører gruppen af B-vitaminer og er særdeles vigtig under graviditet, da den styrker fosterets udvikling. Men folat mindsker også risikoen for åreforkalkning, forhøjet kolesterol og andre hjerte-kredsløbslidelser. Mangel på folat kan derfor medføre ufrivillig abort, fosterskader og kompliceret fødsels. Men også symptomer som træthed, blodmangel, dårligt blodomløb i benene, smerter i benene, hovedpine og fordøjelsesproblemer kan ses ved mangel på folat.

Jamen er der dog snart flere fordele ved hyldebær? JA og jeg bliver ved lidt endnu 😉 For vi må ikke glemme det høje indhold af de fantastiske C-vitaminer, der har betydning for mange af kroppens funktioner og processer. C-vitamin har bl.a betydning for vores evne til at optage og udnytte andre vigtige vitaminer og mineraler, heriblandt jern, calcium, A- og E-vitamin samt folat. Hermed styrker det vores energistofskifte og mindsker træthed og udmattelse. Derudover er C-vitamin ligeledes en kraftig antioxidant, der beskytter imod bakterier/virus og styrker vores immunforsvar, det siges endda, at det kan forkorte en forkølelse (igen har mormor ret 😉 ) Men C-vitamins evne til at beskytte kroppen stopper ikke her. For det besidder også en evne til at beskytte vores celler imod tungmetaller, kræftfremkaldende stoffer og uønskede tilsætningsstoffer, der på sigt kan skabe store sundhedmæssige udfordringer.

Det er ikke kun nyttige vitaminer vi finder i hyldebær, nej de indeholder også vigtige mineraler, som magnesium, kalium og calcium. Magnesium og calcium er begge særdeles vigtige for vores knogler og muskler. Mange af os er vokset op med et glas mælk og historien om, at calcium (kalk) er vigtig for vores knogler. Og den er god nok, dog findes der mange andre gode kilder til calcium end mælk, men den tager vi en anden dag. Det er efterhånde ved at gå op for os, at calcium ikke kan styrke vores knogler alene. Magnesium (og D-vitamin) styrker kroppens optagelse af calcium, hvilke gør dem mindst ligeså vigtig i hele processen. Disse mineraler styrker mange processer i vores krop, at det bestemt ikke er sidste gang, at du læser om dem i et af mine indlæg 🙂 Rigtig mange mennesker “lider” af magnesium mangel, de fleste uden at vide det. Årsagen er ofte en ensformig kost, med et stort indhold af salt og usunde fedtsyre, samt stress. Stress har en stor negativ indvirkning på rigtig mange af kroppens enzymprocesser, funktioner og generelle optagelsesevne. Det vil på sigt dræne kroppen for energi og tvinge den til at lukke ned for flere og flere funktioner.

Nu er du blevet præsenteret for nogle af fordelene ved hyldebær, så du må også hellere få ulemperne. Det tager heldigvis ikke så lang tid, da der kun er én (for mig at se). Hyldebær må ikke spises rå, da det indeholder et giftstof, kaldet blåsyre. Blåsyre kan forårsage kraftige reaktioner, så lad vær. Det anbefales derfor at hyldebær koges i minimum 20 minutter inden de spises/drikkes. Denne tilberedning vil selvfølgelig ødelægge nogle af de fantastiske vitaminer og mineraler, men bare rolig, indtagelsen vil ikke være forgæves.

Så afsted med dig, det er en nydelse du fortjener og vil glæde dig over hele vinteren. Og der er ingen undskyldning, for opskriften på lækker hyldebærsaft, finder du lige her på siden 🙂