ADVARSEL! Jeg er helt pjattet med kål, så der er en risiko for, at dette bliver et langt indlæg 🙂

I starten af foråret, fik jeg den fantastiske ide, at jeg ville være kål-bonde (dog kun til eget forbrug). Jeg fik sat min kære mand igang med at etablere nogle højbede, “forpagtede” lidt jord hos svigermor og fik indkøbt kål i mange afskygninger. De små skønne planter blev større og større og jeg kunne næsten ikke vente med, at sætte tænderne i de saftige og hjemmedyrkede savoykål, broccoli, hvidkål, spidskål, rødkål og grønkål. Det var derfor en trist dag, da jeg opdagede, at jeg ikke er den eneste der er vild med kål! En stor og meget sulten larvefamilie var flyttet ind og trods en ihærdig indsats for at mindske skaderne, var en fejlslagen kål produktion en realitet. Kan stadig se det lille smil på min søns læber, som han iøvrigt forsøgte at skjule, da jeg fortalte ham, at vi desværre ikke ville få så mange kål, som jeg havde drømt om 🙂

Kålfamilien er en stor og nærmest adelig familie. De gamle grækere og romere, lovpriste den og tillagde den store helbredsmæssige fordele. Kål blev i mange år f.kr. brugt som medicin mod mavekneb, diarré og andre infektions sygdomme. Det blev sågar betragtet som en ungdoms eliksir, der kunne sikre et langt og sygdomsfrit liv. Man brugte knuste kålblade som kur mod knuder i brystet, noget vi heldigvis har fundet en mere effektiv løsning på idag.

Kåls kræftforebyggende effekt er dog IKKE til at tage fejl af. Utallige studier påviser gang på gang, at kål indeholder mange virksomme stoffer, der har en hæmmende effekt på de ødelæggende kræftceller. Et studie har bl.a. påvist, at risikoen for at udvikle blærekræft nedsættes med 50 % hos personer der spiser fem eller flere portioner kål om ugen. Der er efterhånden gennemført mange studier, på mange forskellige områder og alle er de enige om, at kål har en kræfthæmmende effekt. Så de var nu ikke helt tossede de gamle romere 🙂

Kål er en del af korsblomst familien, en af de fineste og sundhedsmæssige bedste grønsagsfamilier (altså hvis du spøger mig) Årsagen til at man tillægger netop denne familie, en stor kræfthæmmende effekt, er dens høje indhold af fytokemiske stoffer, nærmere bestemt den gruppe af stoffer der kaldes glukosinolater. I denne gruppe finder vi bl.a sulforaphan, stjernen af glukosinolater, med en stor kræfthæmmende virkning. Det bedste af det hele er, at broccoli har et højt indhold af netop sulforaphan. Spis derfor masser af rå, eller let tilberedt broccoli.

 

 

Udover at være kræfthæmmende, har kål også mange andre sundhedsfremmende egenskaber. Kål er nemlig også blodsukkerstabiliserende, koncentrationsfremmende og styrker vores fordøjelse. Kål har desuden et højt indhold af vitaminer og mineraler, heriblandt A,- B,- C- og K-vitaminer, samt kalium, magnesium og calcium.

Jeg har før talt lidt om magnesium og calcium, men kalium er ikke noget vi høre om så tit. Kalium er et grundstof og ofte ikke noget vi forbinder med vores kost. Men rent faktisk er kalium en vigtig del af vores krop og en nødvendighed for mange af de livsvigtige funktioner. Kalium har bl.a. betydning for vores muskelfunktion, hjerterytme og vedligeholdelse af et normalt blodtryk, samtidig med, at det virker syrehæmmende og dermed stabilisere vores syre-base balance.

NU skal du holde godt fast, for her kommer en lang remse af C-vitamins positive egenskaber: styrker nervesystemet, styrker energistofskiftet, effektiv mod sårheling, indgår i utallige enzymprocesser, forbedre optagelsen af andre vigtige vitaminer og mineraler, bidrager til udskillelse af vigtige hormoner, har betydning for dannelsen af galde, styrker hjernen og hukommelsen, styrker immunsystemet, bidrager til afgiftning og udrensning, er en kraftig antioxidant, minimere træthed, øger mænds sædkvalitet, og SIKKERT en masse masse mere.

Det er blot nogle af de positive egenskaber ved denne fantastiske grønsagsgruppe.

Derfor elsker jeg kål og jeg kan love jer, at i nok skal få mere KÅL 🙂