Müsli

Endnu en opskrift der kan varieres på mange måde og efter smag og behag. Jeg elsker frø og kerner, så dem bruger jeg flittigt (og så indeholder de utrolig mange vigtige mineraler og næringsstoffer)

Prøv en blanding af:

Havregryn
Mandler (hakkede)
Græskarkerner
Solsikkekerner
Sesamfrø
Hørfrø
Gojibær
Kakaopulver
Honning
Mørk chokolade 70 % (groft hakkede)

Havregryn, mandler, græskarkerner, solsikkerkerner og sesamfrø ristes let på panden i lidt smør. Tilsidst tilsættes lidt honning, der vendes godt sammen med blandingen. Den let ristede blanding afkøles på en bageplade eller en bakke. Når blandingen er kold vendes resten i og blandingen opbevares i en lufttæt beholder.

Velbekomme

 

Chiagrød med bær og frugt

Denne grød kan bruges som morgenmad, en lækker snack eller et solidt mellemmåltid.

Ingredienser:

5-6 spsk. Chiafrø
4 dl mælk, jeg foretrækker at lave den på mandelmælk
1/2 tsk. kanel (smag dig evt. frem)
1/2 tsk. vanilliepulver/vanilliesukker (smag dig frem)
1 nip fint salt

Det hele blandes. Lad det stå på køkkenbordet i ca. 30 min. hvor du jævnligt rører godt rundt i “grøden”. Når chiafrøene er godt fordelt i mælken og den er begyndt at tykne, stilles den på køl i min. 4 timer, men gerne til dagen efter.

Topping:

Blåbær, hindbær, jordbær, æbler i tern, hakkede mandler, mørk chokolade, et drys kanel, gojibær, müsli, kun fantasien sætter grænser. Prøv dig frem og find din favorit.