“Jamen stress er vel ALDRIG sundt” sidder du måske og tænker?

Så i dette “lille” indlæg vil jeg prøve at belyse, hvordan stress påvirker vores krop.

Kroppen er en fantastisk maskine, med utrolig mange funktioner og systemer. ALT er nærmest timet og tilrettelagt og når noget påvirkes negativt, går noget andet igang for at rette “fejlen”. Stress sætter gang i vores stress hormoner der har til formål, at hjælpe os i pressede og farlige situationer, en meget vigtig funktion, som vi ikke kunne være foruden. Men når stress bliver en styrende faktor i vores hverdag, kan den til gengæld skabe store sundhedsmæssige problemer.

Et af vores vigtigste stress hormoner er kortisol. Kortisol har flere vigtige og livsnødvendige opgaver i kroppen, hvor den bl.a. øger vores blodsukkerniveau og hermed vores energiniveau. Så langt hen ad vejen har vi brug for kortisol, men en længere tids stress påvirkning, uhensigtmæssig livsstil eller længerevarende sygdom, kan bringe vores kortisol niveau ud af balance og HER starter balladen! Et kortisol niveau i ubalance, kan skabe store problemer og på langt sigt skade mange af kroppens andre systemer, så der er en hårfin balance imellem nødvendighed og katastrofe. Kortisol udskilles fra binyrerne, som en reaktion fra hjernen på noget truende, ukontrolleret eller stressende.

Hvor kortisol betegnes som vores langtidsstresshormon, betegner vi derimod adrenalin og noradrenalin som vores korttidsstresshormoner. De er konstrueret til at hjælpe os i farlige og uønskede situationer, ved at skabe en “kæmp og flygt” reaktion i vores krop. Adrenalin og noradrenalin frigives ligeledes fra vores binyrer, med besked fra hjernen, om at der er noget farligt på færde. En overproduktion af kortisol vil imidlertid, hæmme produktionen af adrenalin og istedet gøre os sløve, passive, trætte og opgivende i forhold til at få løst problemet, frem for at kæmpe og flygte.

En overproduktion af kortisol igennem længere tid, vil dræne os for energi. Vi bliver trætte og udmattet, men har problemer med at falde til ro, hvilket ofte påvirker vores nattesøvn. Den naturlige udskillelse af kortisol er højest omkring kl. 03.00 – 04.00 om morgenen. Så vågner du ofte i det tidsrum og har problemer med at falde i søvn igen, kan et forhøjet kortisol niveau være årsagen.

Et ubalanceret kortisol niveau, har ofte en stor negativ effekt på kroppens andre hormoner. Tag nu feks. serotonin. Serotonin betegnes som vores “humør” hormon, der giver os følelsen af at være veltilpas og lykkelig. Derudover bruger kroppen serotonin til at danne melatonin, der sikre os en god nattesøvn. SÅ når nu vi bliver lidt irritable, triste og sover dårligt i stressede perioder, kan du måske se en sammenhæng? Eller når vi skal til eksamen og vi mister appetitten, eller spiser helt uhæmmet, kan det måske være et øget kortisol niveau, der påvirker vores appetitregulerende hormoner? På nuværende tidspunkt, tror jeg godt du selv kender svaret!

Billedresultat for StressUdover at lave rav i utrolig mange hormonprocesser, dræner stress ligeledes kroppen for store mængder af vitaminer og mineraler. Det kan på sigt skabe betydelige mangler og derved starte en lavine af mangel symptomer. Her kan jeg nævne at binyrerne bl.a. bruger store mængder af C-vitamin, til at producere kortisol. Så når der til produktionen af kortisol, bliver brugt store mængder af bl.a. C-vitamin, samtidig med at kortisol hæmmer den generelle optagelse af vitaminer og mineraler, er det jo ikke så mærkeligt, at vi oplever symptomer på vitamin og mineralmangle! Ved C-vitamin mangel kan vi opleve symptomer som, træthed, udmattelse, søvnbesvær, hyppige forkølelser, hårtab, blå mærker, dårlig sårheling m.fl. Men ved længere tids stresspåvirkning er der jo ikke kun tale om mangel på C-vitaminer, nej der vil være tale om mangel på hele “vitaminpillen”.

En længere periode med stress og hård psykisk belastning, vil derfor få kroppen til at lukke langsomt ned for de organer, eller processer som den finder unødvendige. Et af de første systemer kroppen oftets lukker ned, er fordøjelsen, derfor oplever vi tit mavekneb, vægtændring og appetitforstyrrelser i pressede perioder af vores liv. Denne indre “nedlukning” giver på sigt flere og flere uhensigtsmæssige symptomer og i nogle tilfælde smerter.

Stress kan forårsages af mange ting: skilsmisse, sorg, øget arbejdsbyrde, et stort præstations behov og meget mere. Vi har alle travlt fra tid til anden og det er nu heller ikke der, den største fare lurer. Nej det er når vi ikke længere selv kan se os ud af situationen, og nærmest bare køre på autopilot, samtidig med at vi mister kontrollen over vores omgivelser.

Stimulanser som kaffe, cigaretter og alkohol, skaber på sammen måde en stress tilstand i kroppen, der øger kortisol niveauet og skaber store uhensigtsmæssige ubalancer.

Konklusionen må derfor være BALANCE! Skab balance i din hverdag. Vigtigst af alt skal du lytte til din krop. Giv dig selv og din krop tid til at restituere, omgiv dig med skønne energigivende mennesker og nyd en kop kaffe eller et glas vin i ny og næ 🙂

Signe Sandfeld

 

 

Kategorier: Sundhed